HUOLETTOMUUTTA
Ajankohtaista
 
VALIDIUS ONLINE
KYMMENEN MYYTTIÄ PERINNÄSTÄ



Julkaistu 1.6.2022, muokattu 2.6.2022

Maksusuoritusten tarkistelu ja karhukirjeiden rustaaminen ovat aikaa vievää työtä. Perintäyhtiön puoleen kääntyminen arveluttaa samalla, kun pankkitili huutaa saataviaan. Perintäsetä Jarre on koonnut asiakkaiden polttavimpia pohdintoja yhteen ja murtaa nyt alan ympärillä vellovia myyttejä.

1. Saan laskuja perintäkumppaniltani, vaikka en tarvitse perintäyhtiön palveluita juuri nyt.

Pitää osittain paikkaansa. Osalla perintäyhtiöistä saattaa olla kiinteitä kuukausimaksuja tai muuta juoksevaa laskutettavaa. Tämäpä ei päde Validiukseen - meillä ei ole vuosimaksuja tai ylläpitokustannuksia.

2. Asiakassuhteeni velalliseen kärsii, jos laitan perintäyhtiön asialle.

Pitää osittain paikkansa. Mikäli perintäyhtiö ei kuuntele asiakasta taikka on joustamaton, on olemassa vaara siitä, että asiakassuhde kärsii. Riippuu perintäyhtiöstä itsestään, millaisella asenteella velallisen kanssa ollaan liikkeellä. Validiuksen väki on asiallista ja ystävällistä porukkaa. Maksuja ei vaadita kiukusta pihisten, vaan laaditaan maksusuunnitelma velallisen tilanne huomioon ottaen.

3. Perintäyhtiöstä on hyötyä vain, jos laskuja menee perintään.

Ei pidä paikkansa. Eräpäivien valvonta perintäyhtiön avulla tehostaa kassan kiertoa noin 10 prosenttia. Yrityksen likviditeetti paranee, kun saatava kotiutetaan nopeammin. Lisäksi yritys voi kohdistaa resurssinsa tuottavampiin tehtäviin laskujen pyörittelyn ja maksujen tarkistelun sijaan.

4. Validiuksen palvelut ovat maksuttomia.

Pitää paikkansa. Validius ei peri maksuja tuloksettomasta perinnästä. Lähtökohtana on, että kulut maksaa velallinen eikä laskuttaja itse. Jos aivan tarkkoja ollaan, ja Perintäsetähän on – onnistuneessa perintätapauksessa alv-velvollinen asiakasyritys maksaa ainoastaan muistutus- ja perintäkuluihin kohdistuvan arvonlisäveron. Tämä veron asiakasyritys saa vähentää omassa alv-tilityksessään.

5. Perintäkirje aiheuttaa asiakkaalleni maksumerkinnän.

Ei pidä paikkaansa. Ensimmäiseksi velallisen postiluukusta kolahtaa maksumuistutus. Maksuhäiriömerkintä voi tulla ainoastaan trattaperinnän protestista tai käräjäoikeuden antaman maksuvelvoitteen myötä. Lisätietoa maksun saamisen vaiheista saat esimerkiksi Perintäsetä - Suomi - Perintäsetä -sanakirjastamme.

https://www.validius.fi/perintasedan_pakinat_perintasedan_sanakirja

6. Joudun solmimaan pitkän sopimuksen Validiuksen kanssa.

Ei pidä paikkansa. Sopimukset asiakkaan ja Validiuksen välillä ovat toistaiseksi voimassa olevia. Kun kysymys on toimeksiantoperinnästä, sopimuksen on oltava olemassa, jotta perintä voidaan ylipäätään suorittaa.

7. Validius ratkoo taloushallinnon ongelmakohtia.

Pitää paikkansa. Asiakkaan ei tarvitse kuin luoda laskupohja, ja Validius huolehtii laskujen lähettämisestä sekä saatavan kotiuttamisesta. Asiakasyritys saa keskittyä rauhassa liiketoimintaansa ja omien asiakkaidensa palvelemiseen.

8. Kukaan ei halua asiakkaakseni, jos käytän perintäyhtiötä.

Pitää osittain paikkansa. Perintäyhtiön asiakaspalvelun laatua ohjaa yhtiön toimintaperiaatteet. Mikäli perintäyhtiön yhteydenpito velalliseen tapahtuu suu mutrussa, velallinen voi perinnän myötä kokea paremmaksi päättää koko asiakassuhde. Validiuksella velallista kunnioitetaan ensi askelista alkaen.

9. Perintä on sama kuin oikeuteen haastaminen.

Ei pidä paikkansa. Ennen oikeuteen menemistä eli oikeudellisen perinnän alkamista puhutaan ”vapaaehtoisesta perinnästä”. Vapaaehtoisessa perinnässä on kyse vapaaehtoiseen maksuun tähtäävistä toimenpiteistä aina laskujen erääntymisestä oikeudenkäynnin alkamiseen. Eli ei vielä hötkyillä - tuomarin pakeille pääseminen edellyttää aina kanteen nostamista.

10. Sopimus perintäyhtiön kanssa kannattaa varmuuden vuoksi.

Pitää paikkansa. Sopimuksen voimassaolo ei tuo asiakkaalle kustannuksia, mutta palvelut ovat käytössä sinä hetkenä, kun niitä tarvitsee. Remonttimies ei tarvitse jakoavainta joka päivä, kuitenkin se on työkalupakissa aina mukana.