HUOLETTOMUUTTA
Ajankohtaista
 
VALIDIUS ONLINE
ASIAKKAAN MAKSUKYVYN SEURAAMINEN PITÄÄ PINNALLA



Julkaistu 25.4.2023

Asiakas on tilannut luotolla rahdillisen tuotteita ja lisäpalveluitakin on käytetty ahkerasti. Mitäpä sitä turhia ressaamaan, laskua vaan perään. Pekka on luotettava kaveri ja aina maksanut velkansa ajallaan. Miksei maksaisi nytkin? Kylilläkin tiedetään, että Pekan firmalla on loistava maine ja Pekkahan on muutoinkin sangen skarppi kaveri. Mikä voisikaan mennä vikaan?

Yllätykset tulevat ilman ennakkovaroitusta

Yrityksen luottoluokituksella tarkoitetaan arviota velallisen, tässä tapauksessa Pekan, kykyä selviytyä taloudellisista velvoitteistaan. Luokittaja ilmoittaa millä suhteellisella todennäköisyydellä Pekan firma joutuu aina niin harmilliseen maksukyvyttömyystilaan. Maailman tilanne muuttuu jatkuvasti ja vaikuttaa yritysten luottokelpoisuuteen. Asiakkaan vene voi keikahtaa käytännössä koska tahansa, myös hänestä itsestään riippumattomasta syystä.

- Tuoreimpia esimerkkeinä tästä ovat muuan pandemia sekä nimeltä mainitsematon erikoisoperaatio. On hyvä olla selvillä missä asiakas ja asiakkaan liiketoiminta seilaavat, ja miten ulkoiset tekijät vaikuttavat paatin kurssiin, Perintäsetä Jarre toteaa sormi heiluen.

Luottoluokitukseen vaikuttavat useat tekijät kuten yrityksen aikaisempi maksukäyttäytyminen, mahdolliset maksuhäiriöt, talousluvut ja tilinpäätökset sekä nykyään myös ESG-tiedot eli vastuullisuusraportointi. Tiivistetysti voi sanoa, että maksut kannattaa maksaa eräpäivään mennessä.

Älä hyppää uppoavaan laivaan

Yrityksen tulee olla selvillä asiakkaan maksukyvystä ja potentiaalisesta konkurssiuhasta niin asiakassuhteen alussa kuin sen aikanakin. Luottokelpoisuuden tarkistaminen ja seuraaminen suojelevat sekä yrityksen omaa kassaa että liiketoiminnan jatkuvuutta. Konkurssipesästä jäävä saatava lohduttaa yleensä vähemmän kuin äyskäri tyhjentyneessä kumiveneessä.

- Ei ole syytä lastata kaverin laivaa omalla kullalla, jos pohjassa on reikä tai kapteeni kokonaan hukassa. Aluksen kunto on syytä tarkistaa itse, eikä luottaa sokeasti perämiehen, Pekan tai muun laivaväen sanaan, Perintäsetä-Jarre muistuttaa.

Luottoluokituksesta ja maksukyvystä tehdyn arvion tulee olla perustana yrityksen antamalle luotolle. Asiakkaiden maksuvalmiuden seuraaminen ei ole vain pankkien tehtävä, sillä tavaroiden ennakkoon toimittaminen ja laskuttaminen palveluiden käytön jälkeen ovat yhtä kaikki asiakkaalle myönnettyä lainaa.

Huoltotoimenpiteet hanskassa

Asiakkaiden maksukyvyn seuraaminen ja tarkistaminen vie yritykseltä aikaa ja tuottaa lisätyötä. Ottamalla käyttöön Kravia Finlandin valvontapalvelun, voit säästää resursseja. Näin henkilökunta saa keskittyä omaan työhönsä.

- Yrityksen tarvitsee vain ilmoittaa valvottavien asiakkaiden Y-tunnukset ja homma on hoidossa. Kaikkia asiakkaita ei suinkaan tarvitse laittaa tälle VIP-listalle, Perintäsetä vinkkaa.

Mikäli ilmoitetun asiakkaan luottoluokitus nousee tai laskee, taikka asiakasyrityksessä tapahtuu vastuuhenkilöiden muutoksia, Kravian järjestelmä lähettää talousjohtajalle, reskontraan tai muille laskutuksen parissa työskenteleville henkilöille ilmoituksen. Kravia valvoo yrityksen puolesta asiakkaan maksukykyä ja toimii näin ennaltaehkäisevästi. Yritys ei joudu tilanteeseen, jossa luototetaan asiakasta joka on todellisuudessa maksukyvytön.

- Maksumuikkareihin ja perintään ei tarvitse edes lähteä kun tämä prosessi on kunnossa. Yritys tietää milloin jälkikäteen laskuttaminen ei ole enää yrityksen omien etujen mukaista, Perintäsetä huomauttaa.

Kravian asiakkaana voit käyttää luottotietopalveluitamme aina uuden asiakkaan luottokelpoisuutta selvittäessäsi. Maksunvalvonta-, laskutus-, muistutus- ja perintäpalveluihimme voit tutustua kätevästi täältä: https://www.validius.fi/palvelut